Продължаваме с публикуването на византийски документи. С оглед отпускарско-ваканционния сезон обаче тематиката през следващите няколко седмици ще е малко по-малко суховата от обичайната за документи. Иначе казано ще бъде допълнена сбирката с писма на Лъв Хиросфакт, но в някои от предстоящите за добавяне писма ще видим византийския пратеник в една друга светлина - като "джендър" (употребено в смисъл на двуполов заради похожденията му по мъже по време на арабската му мисия).
Добавени са 15 и 16 писмо на Лъв Хиросфакт. 16 писмо вече е било издавано на български език в ИБИ, тъй като в него са споменати трите пратеничества на Хиросфакт. В него Генезий пише, че Лъв му напомнил за успешните пратеничества, но както се вижда от писмо 15, което за пръв път се издава на български език и което е единственото запазено писмо от него до Хиросфакт, за трите пратеничества до цар Симеон не става дума.
http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/srednonekovni/viz_dokumenti/viz_sanovnizi/leo-chirosfakt/leo-chirosfakt_15_pismo.htm
http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/srednonekovni/viz_dokumenti/viz_sanovnizi/leo-chirosfakt/leo-chirosfakt_16_pismo.htm
До момента на сайта по превода на Златарски вече са публикувани 14 от писмата на Лъв Хиросфакт, които са между него и цар Симеон. В ИБИ са публикувани още три от писмата от кореспонденцията на Лъв Хиросфакт, като едното само частично. Планира се на сайта да бъдат публикувани всички запазени писма на Лъв Хиросфакт. Те са интересни, защото хвърлят светлина върху някои по-битови въпроси от живота във Византия в онази епоха, които често остават малко настрани от сухите изложения на историческите събития от епохата.
В тях, а евентуално и в още няколко творби ще бъде показана една страна от историята, която дали от следване по инерция на самопохвалите и тенденциозните критики на патриарх Николай Мистик и Лъв Хиросфакт, дали от целомъдрие, но са пропуснати в изложенията на събитията направени от Златарски и ред други наши историци - при това обикновено в ущърб на цар Симеон. От този модел не става особено ясно, защо цар Симеон е хвърлил Лъв Хиросфакт в затвора, а после е искал да му бъдат изпратени като пратеници целомъдрени мъже. От ретроспективна позиция, когато вече е бил затворен в Петра от император Лъв заради изпълненията си при арабите, самият Лъв Хиросфакт е отбелязал в писмо до византийския владетел, че той се е отнесъл с него много по-зле отколкото цар Симеон.
В боголюбивия и аскетичен двор на цар Симеон благодарение на хвърлянето в затвора на Хиросфакт, не му се отдала възможност да покаже гуляйджийските си и развратни наклонности, които разкрил по време на мисията си при арабите, при това в такава степен, че дори многоженецът Лъв VІ бил скандализиран.
|