ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
ПАТРИАРХ
ДАМЯН (927-971)
Името на патриарх Дамян е
известно от т. нар. Дюканжов
списък на българските архиепископи. То не се среща нито в Бориловия синодик и Боянския поменик, нито в основните византийски
извори за превземането на Преслав и Силистра от византийците – съчиненията на
Лъв Дякон и Скилица – Кедрин. Във Втората
грамота на Василий ІІ (976-1025г.) от 1020г. се споменава, че архиепископът
на България е резидирал в Силистра, но не е посочено името му.
През 927г. бил сключен мирен договор
между България и Византия скрепен с брака на цар Петър І с Мария-Ирина1. По силата на този договор българската
архиепископия била издигната в ранг на патриаршия2.
За пръв патриарх бил поставен Дамян със седалище Доростол (дн. Силистра)3. Тъй като липсват данни за друг български патриарх
в периода между 927г. и 971г., когато според Дюканжовия списък е бил низложен
от император Йоан Цимисхий то изглежда той е стоял начело на българската църква
в продължение на 44г.
Изказано е предположение, че
намереният гроб в една от базиликите на Силистра е на патриарх Дамян.
Погребаният е бил облечен с черна дреха и е имал кръст от планински кристал.
Починал на възраст около 55-60г. 4 При положение, че не е установено чий е гробът,
то не може и да се твърди с категоричност, че не е на патриарх Дамян. Но от
друга страна при липсата на каквито и да е по-конкретни доказателства не може
да твърдим и противното, а само да се допусне и подобна възможност.
Погребението пред олтара действително е признак, че почиталият заема по-особено
положение. Но от друга страна е възможно да е някой от предходните или
следващите ръководители на епархията или някой техен високопоставен служител.
Георги
Атанасов5 отхвърля тази хипотеза,
като счита, че гробът е по-късен. Въз основа на надпис „ДАМНANOS“ и текст на
гръцки език гласящ: „За много години на патриарх…“, той е изказал
предположение, че Дамян може да е архиереят, който след превземането на
Силистра се е бил установил в София. Посочени са и алтернативи, напр.
патриархът да е бил само на посещение в София за канонизирането на св. Иван
Рилски или по повод на друго събитие. Единият надпис е на гръцки език, а
изглежда такъв е вторият. Доколкото надписите са на гръцки, то те по-скоро не
се отнасят до патриарх Дамян.
БЕЛЕЖКИ:
- Мария била внучка на император Роман І Лакапин (920-944г.) и дъщеря на
император Христофор (920-931г.). Майка й била от славянски произход.
- Някои считат, че още при цар Симеон І предстоятеля на българската
православна църква е бил прогласен за патриарх, но в изворите липсва
такова сведение.
- Дискусионен е въпросът за седалището на патриарха. В списъка на
българските архиепископи е посочено, че патриарх Дамян е светителствал в
Доростол (дн. Силистра), бил поставен по времето на Роман Лакапин (920-944г.),
а по-късно е бил низведен от император Йоан Цимисхий (969-976г.). Поради
продължителния период между мирния договор (927г.) и превземането на
Доростол (971г.) от Йоан Цимисхий най-вероятно е бил низведен не самия
патриарх Дамян, а някой от приемниците му или пък името на първият
патриарх е било друго, а е бил низложен Дамян. Освен в списъка на
епископите и във Втората
грамота на Василий ІІ (976-1025г.) от 1020г. е посочено, че Дръстър
(дн. Силистра): „при царуването на цар Петър в България тази епархия е
блестяла с архиепископско достойнство” (ГИБИ, т. 6, стр. 45). Никой от
изворите обаче не пояснява защо патриархът е резидирал в Силистра, а не в
столицата Преслав. Съществуват различни мнения. Според някои причината за
това били правило 6-то на Сердикийския поместен събор (343/344 г.) и
правило 57-мо на Лаодикийския поместен събор (343 г.), които разпореждат
епископ да се поставя само там, където и по-рано е имало. Обосновката е
интересна, но търпи критика. В случая става за новопокръстен народ с
владения на север от река Дунав, където не е имало епископски седалища
(аналогично е положението и с покръстването на Русия). Това е предполагало
създаване и реорганизиране на съществуващи епархии. Друга възможна
хипотеза е патриархът да се е бил изтеглил или принудително да е бил
отведен от завзетия от византийците Преслав в отбраняваната от руския княз
Светослав Силистра. В грамотата на Василий и в списъка на архиепископите
се споменава, че след Силистра, българските църковни предстоятели
пребивавали в различни селища, докато се установят накрая в Охрид. В такъв
случай е възможно при завземането на Преслав от византийците патриархът да
е избягал или отведен от руснаците първо в Силистра, но градът да не е бил
български църковен център, а само първото селище след като е напуснал
столицата до трайното установяване в Охрид. Основните извори за
превземането на Преслав и Силистра от византийците обаче нищо не съобщават
за съдбата на българския патриарх.
- St. Angelova, G. Prinzing. Das mutmabliche Grab des Patriarchen
Damian: zu einem archäologischen Fund in Dristra/Silistra. – В: Средновековна
християнска Европа: Изток и Запад. София, 2002, S. 726–730.Ст. Ангелова,
Р. Колева, Е. Ангелова, Р. Иванова. Гроб № 98 от архиепископската базилика
в Дръстър. – В: Традиции и приемственост в България и на Балканите през
средните векове. Изследвания и материали от международната конференция в
чест на 60-годишнината на проф. д.и.н. Йордан Андреев, 14–15 май 1999 г.
В. Търново. В. Търново, 2003, с. 141–146, обр. 1–3.
- Г. Атанасов, „От епископия към самостойна патриаршия на Първото
българско царство в Дръстър (Силистра). Историята на патриаршеския
комплекс“, С., 2017, стр. 63-68
©ALD