ALD * HISTORICAL
MATERIALS * ALD
Втора
грамота на император Василий ІІ за Охридската архиепископия от 1020г.
Текстът е
по превода на Йордан Иванов – БСМ, стр. 550-562, като само съм осъвременил правописа.
Освен посоченото издание трите
грамоти на Василий ІІ са публикувани също от Иван Снегаров – «История на
Охридската архиепископия-патриаршия», т.1, стр. 55-59, С.195;,
ГИБИ-т.VІ(ИБИ-т.11), стр. 40-48; ХИБ, П. Петров, В. Гюзелев, т.1, стр.144-148.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
Тъй като след
издаването на тая първа грамота за обсега на всяка българска епископия, светейшият
архиепископ на България поиска от царство ни да се направи и друга грамота за
останалите негови епископства, неизброени в първата грамота, защото съседните
митрополити ги били заграбили от българската област и си ги били присвоили, и понеже
царство ми не желае да допусне никого от тези митрополити или от техните люде
ни крачка навътре в границите на българската област, то постановихме, щото сегашният
светейши архиепископ да притежава и управлява всичките български епископства,
които при цар Петър и Самуил се притежаваха и владееха от тогавашните архиепископи, и всички други градове, защото
не без кръв, не без труд и пот, а с многогодишно търпение и с божия помощ, тая
страна ни се подари от Бога, чиято благост явно ни помагаше, та да се съедини
под един ярем разделеното, без да нарушат границите и наредбите, добре
установени от царуващите преди нас. Защото, ако и да станахме господар на тая
страна, запазихме непокътнати нейните права, като ги потвърдихме с наши
хрисовули и грамоти. Също и сегашният архиепископ на България постановяваме да
има толкова епархия, колкото е била при цар Петър и да владее и управлява
всички епископства на България, т.е. не само ония, които бяха изброени в първата
грамота, но и тия, които, които са били пропуснати и неизредени там и които в
тая грамота се обявяват и поименно излагат. И на тези (епископства), както и на
останалите подаряваме клирици и парици, т.е. заповядваме, щото епископът на
Дръстър (Силистра) да има в градовете на своята епархия и в другите нейни
околни градове 40 клирици и 40 парици. Защото при царуването на Петър в
България тая епархия е блестяла с архиепископско достойнство, а след това
архиепископите преминаваха от едно място на друго, един в Триядица (София),
друг във Воден и Мъглен, и сетне ние намерихме сегашния архиепископ в Охрид, затова
(заповядваме) самият Охрид да има архиепископ, а в Дръстър да се ръкополага
епископ.
Заповядваме епископът на Видин да
има в градовете на епархията си 40 клирици и 40 парици, защото тая епархия ми стана
най-полезна и предана, като ми отвори пътищата си за страната, та и трябваше тя
във всеки случай да бъде възвисена над най-добрите. Но за да не надмине и да не
се постави над епархията на
архиепископа, дадохме й равно число клирици и парици с тия на архиепископа, като увеличихме тия последните,
които са 70, с още 10 души.
И заповядваме епископът на Раса
да има в цялата си епархия 15 клирици и 15 парици.
И заповядваме епископът на Орея
да има в цялата си епархия 12 клирици и 12 парици.
И епископът на Черник заповядваме
да има в цялата си епархии 15 клирици и 15 парици.
И епископът на Химара заповядваме
да има в цялата си епархия 12 клирици и 12 парици.
А на митрополита на Дирахий
(Драч) заповядваме да остане само на своя престол, да се задоволява от своите
имоти и доходи и да не пристъпва в епископиите на България, той като тях ги
утвърдихме за архиепископа на България, който ги е имал още от старо време и властта
му е била установена от старите (царе). Защото ние не разваляме нищо от това, което
е било отредено за архиепископията на България, но ако и нещо затъмнено, ние го
разясняваме и установяваме с тая си грамота, за да се пазят ненарушени и непокътнати
всички правдини, които принадлежат от старо време на архиепископията. И нито
сам митрополитът, нито други в българските епископства да не се разправят, а да
се задоволяват с това, що е тяхно, удостоверено от старо време, и винаги
неизменно да пребивават при своята си власт.
Заповядваме епископът на
Адрианопол (Дринопол) да има в цялата си епархия 15 клирици и 15 парици.
И епископът (името е пропуснато в
гръцкия текст, според Гелцер е бил епископа на Велас, Дрипуполско) заповядваме
да има в цялата си епархия 15 клирици и 15 парици.
И епископът на Ботрот заповядваме
да има в цялата си епархия 12 клирици и 12 парици.
А епископът на Янина заповядваме
да има в цялата си епархия 15 клирици и 15 парици.
И епископът на Козил заповядваме
да има в цялата си епархия 15 клирици и 15 парици.
И епископът на Петра заповядваме
да има в цялата си епархия 12 клирици и 12 парици.
И епископът на Риги (Роги?) за
има в цялата си епархия 40 клирици и 40 парици.
И постановихме, светейшият
архиепископ на България да притежава не само изложените по име епископства, но
ако има и други някои, които се намират в българските предели и са пропуснати
поради забравяне, заповядваме и тях да владее и управлява. Също и всички други
градове, които не са споменати в грамотите на царство ми, да ги владее същия
светейши архиепископ и да събира от всички тях законния данък, както и от
власите по цяла България, и от турките около Вардар, доколкото ги има в българските
предели.
И всички стратези в България и
останалите чиновници и архонти да
почитат високо и да слушат думата и наставленията на архиепископа и да
не се бъркат в делата нито на български манастир, нито на църква, нито в каква
да е друга църковна работа и да не се бъркат нито нему, нито да пречат на подчинените
му боголюбиви епископи, за да не би такива да понесат голямото и безмилостно
наказание на царство ми.
Поради това и за сведение на царете
след нас, ние направихме тази грамота и я дадохме на светейшия архиепископ,
като я подпечатихме с моливдовула (оловния печат) на царство ни, в месец май,
индикт 3, година 6528 (1020).