ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
Детайл от миниатюрата „Покръстването на българите”
от Мадридския препис на хрониката на Скилица-Кедрин
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
През 865 година княз Борис І
въвел християнството като официална религия. В България пристигнал първия
архиепископ Стефан1 заедно с други
византийски духовници2, които
предприели покръстването на българския народ. Княз Борис І обаче искал
българската църква да е самостоятелна, за да не би византийците да злоупотребят
с новата вяра на новопокръстения народ. Тъй като не могъл да получи желаната
църковна независимост от Цариград, през месец август 866г. той изпратил
пратеници до Рим начело със своя родственик Петър и ичергубоила Сандоке. Папа
Николай І отговорил с обемисто писмо на поставените от княз Борис І въпроси
свързани с християнската вяра, но избегнал да даде ясен отговор относно независимостта
на българската църква.
Покръстването на българите – миниатюри от
Ватиканския препис на Манасиевата хроника и от Лицевой Свод царя Ивана IV
Грозного - 1550
През
867година папата изпратил епископите Павел Популонски и Формоза
Портуенски в България, за да покръстват, а остийския епископ Донат,
презвитер Лъв и дякон Мартин заминали за Цариград, за да известят преминаването
на българския народ в подчинение на римския папа. Когато епископите Павел и
Формоза пристигнали в България те изгонили архиепископ Стефан3 и византийските духовници. Наред с това
започнали да кръщават не само езичниците, но и вече покръстените от мисионерите
на Цариградската патриаршия.
Свикания в
Цариград църковен събор решил България да има самостоятелен архиепископ
подчинен на Цариградския патриарх и предал на анатема папа Николай І. По-късно
за заслугите си за покръстването на българския народ архиепископ Стефан бил
канонизиран4.
_________________
БЕЛЕЖКИ:
1. Името на архиепископът е известно
от разказа “Сказание за железния кръст и българина, който е запазен в три късни
преписа. Името на архиепископа обаче се съдържа само в двете по-обширни версии:
Пролог от ръкописната сбирка на Троице-Сергиевата лавра с каталожен № 33, 2017
и Пролог 73 от библиотеката на БАН. В Прологът съхраняващ се в БАН името на архиепископа
е Стефан. В ръкописът от Троице-Сергиевата лавра обаче името е Öсиф, което
изследователите са приели за Іöсиф, т.е. Йосиф. Най-вероятно обаче се
касае на грешка на преписвача при разчитането на името Стефан, което в
първообраза изглежда е било изписано със съкращение „о[тца] Стеф[ан]а”, но
съкращението на „отца” е било неправилно счетено за Ö, а „те”, като „и”. В
Боянския
поменик изреждането на архиереите започва с „патриарх
Стефан”, но първоначално българската църква е била оглавявана от
архиепископ. Не е изключено да става дума за друг ръководител на БПЦ, който е
бил поставен след избухването на въстанието на Асен и Петър, но да е управлявал
за кратко.
2. В “Сказание за железния кръст и българина и Теофановия продължител се
говори и за други мисионери, но не са посочени поименно. Някои късни паметници
– Дуклянския летопис, Житието на св. Людмила и Солунската легенда („Слово на
Кирил Философ как покръсти българите”) - посочват, че сред мисионерите е бил и
св. Константин-Кирил Философ.
3. Не е посочено поименно, че е бил
изгонен, но в своето Окръжно послание до източните патриарси от 867г. патриарх Фотий се
оплаква от действията на папските легати.
4. В “Сказание за железния кръст и българина е наречен „свети Стефан”. Тъй
като се приемаше, че името на първият архиепископ е било Йосиф, то се появи
дискусия дали посоченият в Бориловия
синодик „новият изповедник Йосиф” е идентичен с първия български
архиепископ или с цариградския патриарх Йосиф І (1267-1275). Доколкото преди
него се говори за цариградския архиепископ Арсений, това се схваща като
аргумент, че става дума за цариградския патриарх, но след това пък е
изброяването на преславските патриарси, което е в подкрепа на противната теза. Тъй
като е наречен „нов” изповедник, то това предполага, че е от период, по-близък
до съставянето на редакцията на Синодика, тъй като примерно съпругата на цар
Иван Владислав е наречена „древна царица”.
©ALD