ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
ЛЕТОПИС НА ВЕЛО НЕГРЕВ
Вело Негрeв е родом от с.
Селце, Дебърско. Летописните бележки публикувани по-долу са били написани на 4-те
бели листа, намиращи се в началото и в края на книгата, съдържаща историята на Йован Раич. Вело Негрeв е автор и на Солунския
летопис.
Издания: А. Шопов, „Из новата история
на българите в Турция”, Пловдив, 1893, стр. 57-58 и частично в „Български старини
от Македония”, С, 1970., 188-189. и „Писахме да се знае. Преписки и летописи”,
авт. колектив, С., ОФ, 1980г., стр. 340-341.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми]
[Ново]
Ето аз малко ученият ваш любезен брат и сънародник
реших да ви съобщя малко ръкописно за моя отец и учител в град Солун, в хана
наречен Папуджи хан.
През 1833-та година, [заради] битката1, която била по онова време, заведе ме
татко от моето отечество2 град Солун, в Папуджи хан и там ме предаде на
дядо на коляно. Аз му целувах ръката и му галех брадата. Дядо ми подаде една бяла
книжка нашарена с черно: „Вземи, синче, това книжле, иди да учиш книга!” А аз:
„Дядо, мили дядо, не уча гръцка книга, тук няма български учител. Махна ме да
не ходя да не уча езика, който казах [т.е. да не
учи на гръцки]. И дойде учител3, той ме поведе за ръка,
в съседната стая ме вкара и ме сложи да седна, и ми доведе дружина, за да не съм
сам, още 15 други деца и учихме цели две години кой буквар наусница, нямахме си
книги, от които да учим. По онова време се намираше един българин-духовник4
в нашата църква наречена „Света Сина"5 и се съжали над своите народни чада,
че децата си нямат книги, за да учат; нажали му се и донесе печатница за
буквари с църковни букви и с два езика, български и гръцки6 за да поеме [да служи] в нашата
църквичка в дядовата къщичка. Ама тази пуста несполука, пуста чума в града,
която завладя до седем години се разтури оттогава града от всяка вяра къде да
бяга от всички народи. И едни се върнаха, а други кой където намери за
подходящо за живеене, там остана. А аз като сиромашко дете останах като малка
искрица от големия огън затулено седях в пепел от времето на владиката Мелетия7
до времето на Йероним, който умря тука. По негово време писмо ни дойде от
Цариград от някоя жена, която направи дарение в три града училища да направят:
едно в Солун и едно у Битоля, и друго където е подходящо. И ние взехме писмото
и се зарадвахме, защото е дошло времето и пак за да стане бързо по-първите
майстори от народа и отидоха при дядо владика за да им даде благословия, по-просто
[казано] изин, за да си направят това нещо. И щом отишли там, първо
ги пресрещнал протосингела на дядо владика Йероним8: „Какво искате,
майстори?" И те му казали какво писмо имат, и той им отговорил с
лукавщина: „О, будали българи, този стар огън едва сме го угасили, а пък вие искате
да го палите. Нямате си работа. А пък по-големият майстор, наречен Иван Камбур,
казал на по-малкия Йосиф Франго9: „Айде бре, що го слушаш това куче, да
идем при самия дядо владика. Него самия да попитаме.” И щом се качили горе,
влезли му в стаите и като му се поклонили и му целунали ръка, и ги благословил,
и ги попитал защо и за какво са дошли и по каква причина. Те му отворили
същото, което бяха казали на протосингела.
И той същият им казал същото, което и протосингела и ги изпъдили и дойдоха
майсторите скръбни от страната на дядо владика10.
7 години наред и все съм се трудил с всичката си сила
и с цялото си сърце и душа. Аз сираче отдавна останало без татко и без майка по
плът в албанската страна, вилает Дебър, село Селце, именно Вело Негрев, Негре Динов,
Дино Вълканов, Вълкан Мартинов, Мартин Дамянов, Дамян Иванов, а по словесно
рождение, сиреч роден в учението в Солун, в Папуджи хан. Край.
БЕЛЕЖКИ: