ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
Из
житието на св. Теодосий Търновски от патриарх Калист за съборната грамота от
1359/1360г.
Житието на свети Теодосий Търновски е
запазено само в един препис в български превод, който се намира в съставения от
Владислав Граматик през 1479г. Рилски панегирик. Тъй като в сборника има включени
и други съчинения на патриарх Евтимий, то превода се свързва с неговото име,
тъй като е бил ученик на св. Теодосий.
Използвана литература: Стара българска
литература, т. 4, стр. 458-459, ХИБ, т.2.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга
за гости] [Форум] [Ново]
И с царска прочее повеля се свика събор. Тогава царят
седна начело заедно със синовете си, казвам Шишман и Асен, — в новоизградения
от него палат, а при тях — и патриархът кир Теодосий, а също и преосвещеният
митрополит на Велики Преслав Доротей Прототрон, Захарий, митрополит Дръстърски,
Лазар, митрополит на Овеч, Партений,
митрополит Ловчански, Мануил, митрополит Филипополски, Леонтий,
митрополит Средецки, Яков, вдовстващият
митрополит Мадитски, епископ Доротей и Йоаникий, архимандрит на Великата лавра
Свети четиридесет великомъченици». А дошлите с блажения Теодосий от Килифаревската
пустиня добродетелни и с всякакви божествени добродетели изпълнени старци бяха
тези: свещенойеромонах Сава, йеромонах кир Тимотей, йеромонах кир Дионисий и
множество други иноци. И със светъл глас изповядаха православната вяра: „Единородното
божие слово прие наша плът от девическата кръв на Богомайката и Пречистата: и съвършеният
Бог стана и съвършен човек заради нашето спасение. И който не се покланя на въплътения
Христос Бог и на неговата Богомайка, изписани в човешки [образ] на икона, да бъде проклет и да бъде осъден с неверните! И не
само това, но да бъде проклета скверната и богоомразна богомилска, сиреч масалианска
ерес, а така също и другата — новопоявила се, — казвам, Варлаамова в Акиндинова
ерес; а нейните последователи и предводители осъди да бъдат прогонени далеч от
неговите предели, за да може занапред българската страна да бъде прочистена от
такива нечисти плевели в да може благочестивата вяра толкова чисто да сияе,
сякаш повече от слънчевите лъчи, както някой би рекъл.
И благоверният цар Иван Александър повели гореспоменатите
хулници евреи да бъдат предадени на смъртно наказание, след като разпита по
закона много старателно и ги намери за виновни. Но пак поради присъщото му
човеколюбие замени онази смърт с живот и ги осъди да бъдат наказани с наказание,
та и останалите да се поучат да не хулят.
…………………
С царска, с патриаршеска в на целия събор повеля беше
написана грамота за доказателство в потвърждение на другите поколения, които ще
бъдат по-късно, щото никой евреин да не посмее да дръзне поради някаква причина
или с каквото в да било срещу истинната и благочестива наша вяра, Но както бяха
предадени от бога в робство на всички народи, така да бъдат и да пребъдат — раби,
а не господари. Затова господ ги порази, обърна ги в свои врагове и им даде вечен срам. И така техните срамове още са и навсякъде ще бъдат.
Когато прочее светлият събор се състоя така и въздигна
светла победа, беше подписана грамота с червени в царски писмена и бе подпечатана с царски печат в
28-мата година от неговото
царуване, а от сътворението на света в 6868 [1359/1360г. от Рождество
Христово].