ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD

АРХИЕПИСКОП КОНСТАНТИН КАВАСИЛА (около 1250-1266)

[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]

 

Архиепископ Константин преди да стане охридски архиепископ вероятно е бил епископ на Струмица, а после Драчки митрополит1. Като архиепископ се споменава във връзка с междуособиците между никейските императори и епирските деспоти. Константин Кавасила е бил задържан от Теодор ІІ Ласкарис, тъй като братята на архиерея Йоан и Теодор били сред най-значимите поддръжници на епирския деспот Михаил Комнин, с когото императора воювал. Император Михаил VІІ Палеолог (1261-1282) обаче освободил архиепископ Константин. Когато брата на император Михаил – севастократор Йоан се отправил на поход към Охрид, Константин Кавасила се завърнал с него. Севастократора обсадил Охрид, а архиепископа започнал да убеждава жителите му да се предадат и скоро градът бил превзет от императорските войски.

Константин Кавасила е автор на два канона за Тиверопулските мъченици, които написал по времето когато бил струмишки епископ, един канон за св. Наум и един канон за св. Климент Охридски. Канонът посветен на св. Климент в заглавието си е наречен втори, което дава основание да се предположи, че Константин Кавасила е написал преди това още един канон посветен на същия охридския чудотворец.

Константин Кавасила е изобразен редом със св. Климент Охридски от зографите Михаил Астрапа и Евтихий в храма „Св. Богородица Перивлептос” в Охрид. Предполага се, че в същия храм с чертите на Константин Кавасила са зографисани също първия от юг покланящ се архиерей в олтарната абсида, както и стоящия от север най-близо до престола на Богородица с Младенеца владика на фреската намираща се в езонартекса над входа за наоса. С личността на Константин Кавасила се свързват още фреските в параклиса „Св. Йоан” в атонската Прота, в храма „Свети Георги” в Старо Нагоричане, на стенописа в олтарната абсида на охридския параклис „Свети Врачи Мали”, също и в охридската черква „Св. Йоан Канео”, където е изобразен редом с двама от най-видните мести владици - св. Климент Охридски и св. Еразмо Лихнидски.

 

 

БЕЛЕЖКИ:

 

  1. Вж. И. Снегаров, „История на охридската архиепископия”, т.1, стр.211-212 за споровете около отъждествяването на архиепископ Константин със струмишкия епископ Константин Кавасила споменат в типика на струмишкия манастир „Св. Богородица Милостива” и драчкия митрополит Константин Кавасила споменат в писмата на архиепископ Димитър Хоматиан, както и за свързването на едно решение на охридската архиепископия от м. юни, 8 индикт .

 

©ALD