Будапеща, Мостът „Сечени” / Budapest, Széchenyi Chain Bridge

Мостът „Сечени” носи името на унгарският политик Ищван Сечени, който вложил много средства и усилия за изграждането на съоръжението. Основните средства за моста обаче са били дадени от финансиста Дьорг Сина, срещу което той получил правото да събира такси в продължение на 87г., но след 20 години синът му Симон Сина сключил споразумение с унгарското правителство, което откупило това му право. Това бил първият постоянен мост свързващ Буда и Пеща. Мостът свързва площад „Ищван Сечени” в Пеща с площад Адам Кларк” в Буда.
Мостът е бил проектиран от британският инженер Уилям Кларк през 1839г. по инициатива на граф Сечени. Строителните работи били извършени под ръководството на шотландския инженер Адам Кларк.
По време на Унгарската революция в хода на военните действия били направени опити както от унгарците, така и от австрийците да бъде взривен моста. След приключването на военните действия в крайна сметка мостът е бил завършен и официалното му откриване станало на 20 ноември 1849г. Лъвовете били добавени през 1852г. Скулптурите са дело на Янош Маршалко. Има анекдот, че той забравил да постави езици на лъвовете. Всъщност лъвовете имат езици, но не се виждат, тъй като фигурите са на 3м. височина. През 1898г. мостът получил днешното си име. В периода 1913-1915г. стоманената конструкция на моста била ремонтирана и подсилена. През Втората световна война мостът е бил взривен от германците на 18 януари 1945г. След войната съоръжението е било възстановено в периода 1947-1949г. и открито за движение на 20 ноември 1949г. При възстановяването на моста, лентата за движение е била разширена от 5.4м. на 6.45м..
Мостът е с обща дължина 380м. и е широк 14.5м. Верижната конструкция носеща моста е с дължина 88.7 + 202 + 88.7м..
Начало/ Home
Галерии / Gallery
Будапеща, фотоалбуми / Budapest, gallery