ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
Патриарх Николай Мистик
66 – ТО ПИСМО НА ЦАРИГРАДСКИЯ ПАТРИАРХ НИКОЛАЙ МИСТИК ДО
НЕИЗВЕСТНО ЛИЦЕ ВЪВ ВРАЗКА С ИЗВЪРШВАНЕТО НА ЕЗИЧЕСКИ ОБРЯДИ
Адресатът
на това писмо не е посочен. Местоположението на писмото също не позволява да се
определи кой е адресатът. Предното 65-то писмо е адресирано до епископа на Амисос – Йоан, към когото патриархът се обръща с:”Ваша
святост” (υμών όσιότητος). В
следващото 67-мо писмо отново не е посочен адресата, но в началото стои същото
обръщение: „Възлюбено ми чедо” (Τέκνον
μου ήγαπημένον).
В това 67-мо писмо патриархът пише, че щял да изпрати при адресата трима
митрополити на среща в Свещения дворец. Възможно е адресата на писмото да е
Роман Лакапин в периода около извършения от него
преврат и идването му на власт. В такъв случай жертвоприношенията при
сключването на договора може да се извършени не с участието на българи, които
по това време са били вече християни, а да са свързани с преговорите с
печенегите да нападнат България. В писмото наистина пише, че виновни за ритуала
били българите, но това може да е употребено в смисъл, че Роман Лакапин е трябвало да изпълни ритуала за да осигури помощта
на печенегите срещу българите.
Ръкопис: P 182 v - 184 r.
Издания:
CFHB, vol. VI, Nicholas I Mysticus, Ruby Johnson Jenkins, L. G., Weserink, DO, W.,
1973, стр. 310-311. Б. фон Арним, „Принасяне на кучета в жертва при цар
Симеона”, сп. Български преглед, ІІ , 91-98. Представеното по-долу писмо
66 е по превода на В. Бешевлиев,
публикуван в „Известия на ист. дружество в София”, кн. ХІІІ, 1933г., стр. 176-179. Направил съм само някои
изменения свързани с промяната на правописа и съм добавил няколко свои бележки
в края.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Галерия] [Филми] [Ново]
До неизвестно лице,
Възлюбено
ми чедо, станало е дело, което, както някои казват, нито подобава на доброто
име на този град, в който управлява пълен християнски ред и пълно благочестие и
най-висша мъдрост и точно съблюдаване на светия устав, нито отстранява от
църквата скръбта и укора. Защото казват, че са станали такива неща, каквито
управляват у езичниците и у елините1. Именно сключените чрез клада и клане на животни
съглашения2 не са нищо друго, освен езическо и елинско
жертвоприношение. Не поглеждай на клането просто така и че се е случило, но
разбери, че то има някакви тайнствени причини според безбожието на онези.
Понеже, защо не колят какви да е животни, но избират говеда и кучета и овце3? Прочее, както
страшното (великото) жертвоприношение на християните избира хляб и вино, и това
се принася за да освещава тайнствено тези, които го извършват4, така и онези
животни се избират съгласно особеността на тяхното безбожие за
жертвоприношение, за да приобщят тези, които го извършват, с бесовете, на които
слугуват. Нека да не ни мами това, което се произнася от тях, че: „Нека тъй да
тече кръвта”. Защото са празни думи. Но това трябва да знаем, че извършеното
има връзка с някаква тайнствена според тях причина. Понеже, какво пречеше
просто да разцепят дърво и да кажат: „Нека тъй да бъда разсечен”. Какво пречеше
да пренесат в жертва врабче и да кажат: „Нека тъй да ми изтече кръвта”? Но
палят клади и нарочно избират кучета и говеда и овци.
И
това тъй не трябваше да стане. Защото е забранено от свещените правила и от
устава на християните. И тъй, както казах, не трябваше да стане. Но, понеже е
станало, на второ място идва да последва лекарството, и да се подложат на
епитимии тези, които са присъствали при това дело, за да не се присъедини към
църквата съблазън, и да я нападне премного смущение и буря и за да не се наложи
укор на нас грешниците и на твоята добродетел, възлюбено ми чедо, и на
останалите началници на държавата нито в настоящето поколение, нито в
следващото. Защото христолюбивият наш цар5 поради непълната си възраст
ще бъде свободен от укор и пред Бога и пред човечеството. А ние, знай, когато
казвам ние, разбирам църквата, и ти и останалите началници на държавата ще
бъдем укорявани и презирани и пред Бога и пред човечеството. Потруди се,
прочее, чедо мое, чрез дадената ти от Бога разсъдливост да дадеш това
направление на делото, че хулителите да не добият възможност да се подиграват с
грижата имайки повод за укор, но (които) често дори добрите дела
(използват) за да злословят Божията църква и преславната държава и сега и в
бъдеще. Но, нека разберат, че това, което е станало, е станало от нужда, за
която (нужда) са виновни обичащите войните и човешките кланета, именно
богоомразните българи6. А лекарството е последвало от вашата благочестива и
добродетелна разсъдливост. Защото, това, което става от нужда, се удостоява с
прошка и при Бога и при човеците, които познават човешките дела. Именно често
човек под натиска на глада е вкусил от забранените неща, а след това, като е
приел потребното лекарство, е свободен от всякакъв укор, понеже от нужда е
вкусил нещо нечисто. Тъй и това сега, ако приеме лекарство, ще стане безупречно
поради нуждата и неосъдително. Но, ако остане нелекувано, нито нашето
поколение, нито следващото след него ще ни оставят неукорени и неосъдени.
БЕЛЕЖКИ: