ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
ПРЕДАНИЯ ЗА ЛИЦА И МЕСТА ОТ СТАРА ЗАГОРА
Статията е публикувана от П.Р.
Славейков в СНУ, кн. ІІІ, 1890г., стр. 193-195.
Интересно е, че н тази статия Славейков не споменава нищо във връзка с
изнесената информация в „Статистическия алманах на Старо-Загорския департамент
за 1882г.”, стр. 52-53 за сведения в турски сиджили
за превземането на града от турците предвождани от Лала Шахин
паша. Тъй като в алманаха са включени и част от
сведенията на Славейков в края на текста съм добавил някои допълващи бележки от там.
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
Акарджа, махала в Ст. Загора, лежи в източната част на града, която пострада най-много във войната на 1877 г. В турските архиви е наречена Кайнарджа. Местността, дето лежи тая махала, е много
водна, има и много текущи извори, които в засуха понякога пресъхват. Има предание, че току над тая махала към север, дето
бяха бостаните, отнапред било азмак (голям потръсък) и дълбоко блатище, та
когато нападнали турците на града, последният тамо; воевода, като се бранил, доколкото можал, и видял, че не ще може да устои и тряба да се предаде, попитал жена си какво мисли да
прави, ако влязат на турците в ръцете? «От царица робиня — рекла тя, — то е
нещо ново» «Ново е — рекъл воеводата, — защото по ветому цариците ставали
робини, ама пак на християни царе, а тези са турци.» «Че като са турци, хора
не са ли? Или защото са турци, нашите царе и гръцките затова им дават сами с воля дъщерите си и сестрите си?» — рекла жената
ядовито. Подир малко воеводата попитал дъщеря си, момиче още младо: «Какво ще
правим, дъще, ако ни хванат турците?» «По-добре на дъното в езерото, а не в
ръцете на турците!» На другия ден преди зори воеводата впрегнал каляската и зел
жена си и дъщеря си да бяга уж и ударил през потръсъка в блатото и там потъва,
та се удавя с жена си и дъщеря си. Види се, че преданието се основава на мисълта, че
жената на воеводата е била царска дъщеря или от царски род на търновските
царие.
Това
предание не свършва тук, а продължава, че останалият наместник на воеводата
през този същия ден се условил с турците да предаде града, ако му позволят да
излезе свободно с войската
и гражданите, конто искат да идат на друго място в България. Турците приели
условието и войската с някои
граждани излезли, та отишли къде Балкана1.
Като станало мир и се отстъпила всичка българска Тракия на турците, до полите на Балкана, българското
правителство поселило гражданите в Мъглиш, което било погранично село, а
войниците поставило в прохода, дето е сега Калофер, тоже на границата, да бранят
прохода. А защото Стара Загора се казвала от-първо, в българско време, Бер, то
войниците нарекли мястото на прохода, дето ги поставили на стража, Бер, което
място изпосле поради многото станали битви с турците и нещастни за
тях нарекли го Карафер (а българите Калофер). И тези войници на прохода, като
били без жени, нападали на пограничните села в Турско, та грабели жени и моми и
увличали ги в непристъпното си жилище. С тази цел те нападнали една нощ на Бер (Стара
Загора), но споразумение с жителите
останали в града и отвлекли до стотина моми и жени и това станало причина, че
турците изпъдили останалите жители в града и не допущали па никой българин да
живее в града освен арменци и евреи из Одрин. А изпъдените от града българи
едни отишли в Калофер, та се заселили, а други направили новото село срещу
Бешбунар до боаза.
Свещеникът,
който ми разказваше това предание, уверяваше ме, че дядо му бил уж от това
село и се преселил в Стара Загора и той казвал, че това го имало писано в Ново село на
един дамаскин. Той
прибавяше още, че в Ново село живеели българи; те били
повече лозари и търговци, които имали дюкени и мази в Ст. Загора и дене идели,
та търгували в града, а вечер си ходели в Ново село. И когато вече се умирил
орталъкът (светът), изпосле новоселци напуснали селото си и се преместили пак в
града.
Това
последното предание за Ново село аз го бях чувал от мнозина други и
развалините, особено гробищата на Ново село, личаха до 1876—77, но аз мислех,
че то село, както и много други, в размирните кърджалийски времена се е
преселило в града, нещо обикновено, което е ставало и на много други места, но
подир записванието на горното предание аз поисках да изуча този въпрос, като
по-близък до времето, в което живеем, и наистина можах да узная, че новоселци
имали дюгени в града, които дене идели, та отваряли и продавали, а вечер си
ходели в Ново село, и че
те се преселили в града много по-рано от кърджалийските времена и преместили
се скупом с черквата
си заедно, като направили черквата св. Димитрия като къща с комини и пренесли тамо
иконите, кандилата и много ръкописни черковни книги2. Това като узнах, аз ходих в
черквата и намерих всичко, както казваха, само ръкописни
книги нямаше освен няколко изпокъсани листа, що се търкаляха
по тавана. Намерих и надпис на черквата дървена, кога е правена. Летоброенето
сега точно не помня но знам, че беше 1713 ли, 1723 ли3, с една
реч, много по отпосле от кърджалийските времена.
За
арменци аз знаех, че в Загора няма, но като зех разпитвам, узнах, че имало
някоги, та живели колко на последне време в Сливен, и намерих гробищата им
арменски надписи на запад от града. А за евреи имал няколко къщя само отнапред
и преди 1840 придошли още няколко от Одрин.
Свещеникът,
който ми разказа горнето предание, беше малко лафазан, т. е. обичаше да
приказва множко, та между
това и да поизлъгва малко или да уйдурдисва да наднажда приказки. Името му бе
поп Станчо. Той
служеше в черквата «Свети Никола» и къщата му беше ток под
пътя отдолу. Той
бяга с нас
по Търновско и после с завърна
и умря. Приятелите в Стара Загора могат да с усетят за него. Когато най-напред аз чух и записах
ту предание, видя ми се твърде интересно и любопитно и за писах го просто по
любопитство и отнесох се с него
прост като предание, а още като предание, чуто от такъв съмнителен извор. Но
изпосле, колчем се замислях над него аз виждах, че в това предание като че ще
има и някакво основание, защото авторът му, свещеникът, колкото и да беше
човек, който да уйдурдисва приказките, тая уйдурма надминаваше неговите
познания и горе-долу историческите събития, на които указва. Затуй дойдох до
заключение, че те ще имат някое основание и той ще да го е чул от
някого, който трябва да го е чул от друг, който трябва да го е чел или от писан
разказ през други уста да го слушал. Аз начнах да разпитвам за събитията от
по-новите времена и да изследвам по-общи съществующи предания, от които ето
какво се оказва. Свещеникът, за когото става реч, не е бил от Ново село,
следователно поизлъгал ме, но че преданието за това село е истинско. Общо
предание има, че в Загора не се позволявало в твърдинята додето траяла тя, да
живеят българи вътре. Това е бивал и в много други места, каквото доскоро във
Видин и Ловеч, па може и в други места —
на българи не се позволявало да живеят и в града вътре, и извън твърдините и
колкото по-трудно се превземал някой град, това запрещение е бивало по-строго.
Тоже преданието е вярно за новоселци, че имали дюгени
в града, дето идели дене да продават и вечер си ходели и Ново село. За
преселването им в града аз мисля, че както е станало с много други села в други
градове и в същия град
с други села, които в размирните кърджалийски времена
са се преселили в градовете, за да се запазят. Но за Ново село излиза това, че те
са се преселили в Загора много по-отколе и точно тъй, както казват, скупом и всички наедно
съставили една махала, дето си направили и черква под име папаз ези, дървена и с комини, в която
преместили всичките си черковни принадлежности, като икони, кандила и чаши, а
за ръкописни книги не можеха да потвърдят. Но аз помня, че в библиотеката на
Старозагорското читалище имаше повече от 5—6 ръкописни и старопечатни книги,
които мисля, че може да са ги прибрали. От тях някои бяха подписани на корите
и извътре и показваха, че бяха пренесени от приискърските села, откъде Враца и
София.
За
преданието на потръсъка и блатото над града, аз го чувах от мнозина други,
които казваха, че го имало и като го изпълнила водата, избила уж в махалата
Акарджа, като но-ниска, и от това имало доста много чешми. Уверяваха ме, че тая
махала била изпърво много по-влажна и по-мочурлива, но като се направили чешми
и се изкопали почти във всяка къща герани, водата се събрала, мястото
позасъхнало и се позатегнало, а при все това в бостаните, дето бил потръсъкът и
блатото, и сега имало търсища и мочурливи места. После аз имах случай в
старозагорските села, каквото в Памукчи, да видя други такива потръсъци и
всред тях езера малко по-дълбоки, в които се въди и риба, а още по-добро
понятие ми дадоха за това и разните наричани дипсизи по азмака в Новозагорско, тъй щото
донейде и това се оправдава.
БЕЛЕЖКИ:
1. Според алманаха Стара Загора капитулирала и затова населението било подложено на харадж, но по време на борбата между Баязидовите синове турците били прогонени от града и той бил завзет наново едва през 1410г. Именно след второто завземане населението било прогонено от града и можело да влиза само през деня за да работи в дюкяните.
2. Според алманаха първата черква след турското завоевание била издигната с материал от старата, но била направена с комини за да прилича на къща и така била наричана папаз-еси, т.е. поповата къща. По-сетне на нейното място била издигната черквата „Св. Богородица”.
3. Според алманаха надписа на изгорялата по време на Освободителна война дървена черква „Св. Димитър” (нарича също попската къща) е бил на български и гръцки и според него е била изградена на 26 юли 1743г.