ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
Писмо
на цариградския патриарх Теофилакт (933-936) до цар Петър І (927-969)
Това писмо се намира в един ръкопис от началото на XIV век, който се
пази в Амвросиевската библиотека в Милано (под № 270,
Е. 9 sup., olim T. 89, 17,
3x13 cm, л. 171 r — 173 b). Цариградския патриарх Теофилакт
е чичо на съпругата на цар Петър І – Мария-Ирина. Това писмо се счита за
най-старото сведение за появата на богомилството. От текста на писмото се
вижда, че то е било предшествано от друго, по-кратко послание на патриарха, в
отговор на отправени писмени запитвания от цар Петър І.
Настоящия текст се публикува по превода на Васил Златарски, История,
1.2, стр. 804-810, Приложение № 11, като само на места са заменени някои
остарели думи и изрази, за да е по-достъпен текста за съвременния читател.
Текста на писмото е публикуван и в ИБИІХ / ГИБИ V, стр. 183-189 .
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
Писмо
до Петър, цар на България, от патриарх Теофилакт, ...
[съставе]но... хартофилакс
Йоан...
Колко
голяма ценност е, о духовни наш сине, най-добър и най-знаменит [от роднините],
вярна и боголюбива душа, особено ако тя се оказва на владетел и предводител,
каквато е вашата, която знае да обича и почита доброто и полезното. Защото тя,
като живее за себе си благоразумно и управлява полезно държавата, не само
предприема добри работи, но и промишлявайки за всеки
поданик твърде грижливо, съветва най-доброто и това, което води към спасение. А
какво е по-добро и по-спасително от истинска и искрена вяра и от здраво
схващане [разбиране] относно божественото, чрез което с чиста съвест ние служим
на единния най-чистия и преснет бог? Защото това съставя същината на нашето
спасение, която ти сам не само почиташ най-вече от всичките [хора] и всякога я
прокарваш с всичко старание, но и насочваш всеки поданик към това постоянно,
всеки ден и час, и подготвяш [собств. обработваш]; и
ако коренът на горчивината и вредната къклица тайно били посеяни от виновника
на злото и сеяча на подобни неща — защото нечестивецът [дяволът] никога не
прекратява злините и никак не отстъпва от своето коварство и козни, то ти сам
от корен [ги] изтръгваш, като чистиш по-трудолюбиво и нас подбуждаш, като викаш
на помощ — да позволя на божествения огън на истината да ги унищожи. Змеевидната и многоглава хидра на нечестието
нека бъде погубена и всяко възпалително средство на лъжата и на незаконната
сеитба да бъде обърнато в пепел и цялата нива на поданиците
ти да бъде запазена във вярата. А понеже тебе ти бе отписано [отговорено] вече за новоявилата
се ерес по питания [въпроси], то и сега, след като узнахме по-обстойно
проклетото учение, пишем отново по-ясно и по-пространно, както ти поиска, а
пишем с ясен слог, излагайки голи фактите, чрез прости букви, както ти пожела.
Всички
такива, о христолюбче, нека бъдат разделени от твоята
богоуправлявана власт на три разреда, защото не е
нито хубаво, нито справедливо, щото заблуждаващите се по простота и неведение и
учещите другите на злоба и лукавство и тласкащите [ги] в погибел
да се подлагат на еднакви наказания; но първите от тях и учителите на чужди за
църквата учения (л.
А
ония, които [продължават да] остават в злото и [да] боледуват от неразкаяност, църквата божия, като [ги] отсича като изгнили
и вредни членове и ги предава на постоянно осъждане, подлага [ги] на проклятие.
Гражданските пък закони на християните — понеже ти, о най-разумни от мъжете,
поиска да ти се пише за тях какви са — смърт определят за тях, подлагайки [ги]
на смъртно наказание и особено когато виждат, че злото все повече пълзи и
надвисна, погубвайки много [хора]. Но все пак ние, без да допускаме подобно
нещо [т. е. смърт] — защото [това] е невъзможно, — се изказваме за това, което
е прилично за църквата (л.
Анатемосването
на всички тия нека става приблизително така: да бъде проклет от светата и единосъщна и покланяема Троица,
от Отца и Сина и светия Дух, всеки, който мисли и вярва не тъй, както светата
божия католическа църква, римската и цариградската, александрийската и антиохийската, и оная в светия град, с една реч църквата
[която се простира] открай докрай [на света], съгласно с правилата, обредите и
догматите на светите и вселенски седем събора.
I.
Оня, който казва и вярва, че има две начала, добро и зло, и че един е творецът
на светлината, а друг на нощта, един е на човеците, а друг е на ангелите и на
другите живи същества, да бъде проклет.
2.
За ония, които пустословят, какво лукавият дявол е
творец и властител на веществото и на целия тоя видим свят и на нашите тела,
анатема.
3.
За ония, които злословят Мойсеевия закон и казват, че
пророците не били от добрия, анатема.
4.
За ония, които отхвърлят законния брак и злословят, какво умножението и
трайността [продължението] на нашия род е законоположение на демона, анатема.
5.
За ония, които бледословят, какво единният в св.
Троица единосъщни син и слово на бога отца станал
човек без грях във въображение и привидност, а не наистина, анатема.
6.
За ония, които си въобразяват кръста и смъртта на Христа и възкресението [му]
като привидни, анатема.
7.
За ония, които не вярват съгласно с истината в тялото и кръвта на Христа, в
изреченото и предаденото от него на апостолите в “приемете, яжте”, а чудословят евангелието и апостола, анатема.
8.
За ония, които напразно брътвят, какво пресвета
Богородица не била Дева Мария, дъщерята на Йоаким и Ана, а горният Ерусалим, в
който, казват те, влязъл и [от който] излязъл Христос, анатема.
9.
Оня, който измисля, какво Приснодева Богородица след
неизреченото раждане на сина и словото божие родила друг от сношение с мъж, да
бъде проклет.
10.
Водачите и учителите на тая старовремска и новоявила
се ерес, да бъдат проклети.
11.
Египтянинът Скитиан, родителят на тия бледословия, който не се изплашил вседързновено
да нарече сам себе си бог отец, и ученикът му Теревинтий,
той е и Буда, и той, бидейки син на гибелта (л.
12.
Павел и Иван, безсрамни деца на безнравствената Калиника,
от които биде наречено учредяването на отстъпничеството, и арменецът
Константин, манаилитец, той е и Лъжесилван,
и Симеон, той е и Тит, да бъдат проклети.
13.
Друг арменец Павел, Теодор и Генесий, неговите всеотвратителни деца, Йосиф, той е и Епафродит,
Захарий и нечистият Баан, да бъдат проклети.
14.
Сергий, той е и син на Дрюин,
той е и Тихик проклети, който, въодушевявай от
лукавия, горделиво заявил, че той е пак друг утешител и свети дух, той и
съчиненията му, и цялата останала верига на тяхната симмория
да бъдат предадени на вечно проклятие заедно с всички съобщници
и с ония, които съзнателно са ги приемали било в собствената си къща, било на
полето, задето и сами се опитали да свалят нашия бог, дори [го] свалили,
доколкото това от тях [зависело], от собственото му творение и владичество,
като ги нахвърлили [възложили] върху техния съотстъпник,
лукавия демон.
Ония,
които, о най-добри и най-състрадателни човеко, всичко това и лица, и догмати, и
съчинения, прокълняват пред църквата, нека бъдат удостоявани по гореказания ред
със заслужения прием, а ония, които не се убеждават и сами според разума на
вашето благочестие, нека бъдат подхвърлени или на църковното наричане на
проклятието — защото човека еретик, казва апостолът, след първо и второ
настояване избягвай, като знаеш, че такъв се е отклонил и греши, бидейки самоосъден (Тит, III,
10—11), или пък на съдебното [изричане] на гражданското наказание. Но все пак
трябва всякак да се грижите все още и още [да
въздействате], от една страна, със заплаха и с някои по-сурови доводи, а, от
друга, с постоянни поучения и увещания и не се съвсем отчайвате в тяхното
спасение. Но бъди [ми ти], христолюбецо, бъди
глашатай на благочестието, учител на православието, изправител или гонител и
изтребител на еретическата заблуда и във всичко най-добро най-силен и
най-славен, с което ще се хваля аз не по-малко, отколкото с роднинството и
приятелството. И тебе сияещ бляскаво да приеме и царство небесно при
посредничеството на пресвета Богородица и на всички светии, амин.