ALD * HISTORICAL
MATERIALS * ALD
РИЛСКИ
ЛЕТОПИС от 1772г.
Йеромонах
Йеротей Рилски
Рилският летопис
описва предимно събития свързани със съдбата на Рилския манастир, като обхваща
периода 1744-1770г. Според бележката в края
летописа е написан през 1772г. и е дело на рилския йеромонах Йеротей.
За улеснение в квадратни скоби [] съм поставил някои пояснения към
текста.
Ръкопис: Летописа е написан върху
първия празен лист на един Възкресник, който е бил отпечатан през октомври
1715г. в Москва. Ръкописът е писан с един почерк, като в началото и в края
бележките са с по-едри букви. С друг почерк са само бележката преди подпис, че
авторът на летописа е рилския монах Йеротей, брат на митрополит Серафим
Дабробосански, както и една неясна бележка в полето свързана с игумена Теофан.
Издания: Д. Илков, „Няколко паметници
от Рилския манастир” в СНУК., ХІІ, стр. 616-617 – Илков е правил извадки от
разни манастирски ръкописи и е събирал устни сведения, при което е допуснал
грешка, че летописа се намирал в Големия панагирик на Владислав Граматик, от
който също е преписвал бележки за статията; Е. Спространов, „Материали по
историята на Рилския манастир” в СНУК, т. 18, стр. 172-174; „Писахме да се знае.
Преписки и летописи”, авт. колектив, С., ОФ, 1980г., стр. 300-301 (бележки –
стр. 391) – текста е на осъвременен език, но макар да се твърди, че е по изданието на
Спространов, новобългарския превод е доста условен, като произволно са добавяни и премахвани думи от
текста.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
В предишни години,
неизвестно през кое време, беше изгорена Рилската обител, с огън беше изгорена,
после историята [на манастира е следната].
[През] 1744 година от въплъщението на сина божий се
поднови горната страна [на манастира] до кулата.
През тази година беше игумен архимандрит Герасим сам,
и беше настоятел на това дело; през тази година се представи игумена Герасим, [през] месец ноември, 5 ден. Не остави за манастира борч нито една
аспра.
После беше игумен Висарион.
[През] 1745 година дойде тефтиш от Цариград - самия
мютевелия 1
глоби манастира 11 кесии, [през] тази година остави
Висарион игуменството, и остави 3 кесии борч.
След него беше игумен Василий.
[През] 1746 година се поднови на постницата църквата.
[През] 1747 година стана игумен Теофан, този човек
беше духовен и
изкусен във всички дела. И превзели бяха тогава
агаряните манастирските места и планини. И той и неговият брат въстанаха срещу
това и с божия помощ възвърнаха ги. След малко време се представи неговият брат
хаджи Антим, а след три години се представи и Теофан.
[През] 1753 [година] стана игумен хаджи Мойсей 2, беше той човек
добър и четец, и обичаше добри коне. Заради един кон, който пашата искаше от
него, а той не го даде, после манастирът даде 7 кесии глоба.
[През] тази година стана [игумен] Серапион и с Никита държа [манастира] 4 години. [През] 1757 година дойде патриарх Кирил 3 и хиротониса Серапион за архиерей и
този патриарх после се потурчи; и остави борч 36 кесии.
[През] 1757 година пак стана игумен Василий след
Серапион, понеже
повдигна се вражда помежду братята, подстрекавани от
врага на завист и гонение срещу Серапион; той остави манастира и взе Щипската
епархия, а после остави Щип, та взе Босна и го преименуваха митрополит Серафим.
[През] 1760 беше мор от чума в манастира и през
същата тази година остави Василий игуменството и остави борч 36 кесии.
[През] 1761 стана игумен Клеоп. Той беше добър човек,
но харчеше нашироко и тая година много милостиня придойде, понеже велик мор бе
навсякъде, и остави [Клеоп] борч 84 кесии. И тогава той избяга с брат си
във Филибе и се представиха [през] 1771 година 4; единия днеска,
другия утре. След Клеоп стана игумен за една година Сергии и беше разпра
помежду тях и
той забягна във Влашко.
През хиляда седемстотин шестдесет и шеста
година бастисаха хайдуци манастира на велики четвъртък. И много манастирски
вещи отнесоха: кандила и потири, и всичко което имаше сребърно отнесоха. През
тази година дойде патриарх Калиник 5 и хиротрниса Никита. И беше помежду
братята завист и гонение срещу Никита и той побягна в Света
гора.
[През] 1767 [година] се разтури сръбската клима 6,
та се подчини под вселенския патриарх при султан Мустафа 7 и при вселенския патриарх Самуил 8.
Пак за втори път [през] 1769 година дойдоха
хайдуци арнаути на [празника] Света Троица и
каквото имаше манастирът, всичкото го отнесоха. И оттогава се съсипа
Рилската обител, понеже евреите наложиха голяма лихва и стана манастирският
борч 100 кесии.
[През] 1769 тръгна турчинът срещу московеца с
всичката своя сила, и превзе московецът цялата му влашка и татарска земя до Дунава. И в това време яви се звезда
опашата.
Пак втори и трети път тръгна турчинът срещу московеца, ама не успя нищо. И сбъдна се
пророчеството. Понеже попита Аврам Бога, казвайки: „Господи, жив ли ще бъде
този Измаил; и отвърнал му Бог: „Ще бъде велик сред
народите и царе от него ще излязат и ръката
му ще бъде над всички и над всичко.” През хиляда седемстотин и седемдесета
година. В тези
години християните що изтеглиха, не може да се изкаже.
Написа тази история
Йеротей, йеромонах рилски, брат на митрополит Серафим Дабробосански. Тогава
седях в постницата. . . 1772 година. 9
От ръката на йеромонах Йеротей, слуга на светия
отец.
____________________________
БЕЛЕЖКИ:
1.
Мютевелия –
управител на вакъф.
2.
В полето с друга
ръка е изписана неясна бележка: „Остави Теофан аортъ манаст…” – навярно
бележката е свързана с финансовото състояние в което игумена е остави манастира.
3.
Кирил ІІ – ипекски
патриарх (1757-1763)
4.
Датата е над думата
„представиха се”
5.
Калиник ІІ –
последния ипекски патриарх (1765-1766)
6.
Става дума за
закриването на ипекската архиепископия-патриаршия през 1766. В диоцеза й през
време на Османското робство в някои периоди попадали и някои български епархии,
както и Рилския манастир. Според султанския ферман от 13.09.1766г. сред осемте
архиереи явили се в Цариград и представили подпечатана от тях писмена молба за
закриването на патриаршията освен патриарх Калиник ІІ и владиците Гаврил Нишки,
Константин Скопски, Митрофан Ужички, Йеремия Белградски, Неофит Самоковски,
Гаврил Кюстендилски бил и босненския митрополит Серафим, т.е. брата на автора
на летописа.
7.
Мустафа – турски
султан (1756-1773)
8.
Самуил І –
цариградски патриарх (1763-1768; 1773-1774); през време на неговото
патриаршество била ликвидирана и охридската архиепископия-патриаршия.
9.
Бележката
обозначена с курсив е с друг почерк.