ALD * HISTORICAL
MATERIALS * ALD
БАТКУНСКИ
ЛЕТОПИС
Летописът е публикуван за първи път от
Христо Попконстантинов във
в. „Свобода", бр. 1070, 7 април 1893г. Тук е използвана по-късната
публикация на летописа от Попконстантинов, който е включил текста в пояснителните
бележки към статията си за Чепино в СНУ, С., кн. 15, 1896г. стр. 230-231).
Попконстантинов възпроизвежда текста на летописа след като коментира
публикувания от Стефан Захариев в „Географико-историко-статистическо
описание на Татар-Пазарджишка каза.С, 1973., разказ на поп Методий Драгинов,
като дава следното сведение: „Паметна бележка за същото събитие се намирала и в
българския хронограф на манастира св. Петър, находящ се на 2 часа на юг от
т.-Пазарджик. Този хронограф е виждал г-н д-р Владос от Пловдив и си е снел,
ала доста погрешно – види се по неразбиране дотам на езика – един превод на
гръцки. Съдържанието е различно от онова на обнародваната от Захариев паметна
бележка. Привеждаме съдържанието на превода от г-н д-р Владос, който има добрината
да ни даде един препис”. Както се вижда от това пояснение Попконстантинов е
счел, че става дума за погрешен препис на разказа на поп Методий Драгинов.
Всъщност обаче става дума за отделен летопис, който е по-кратък от разказа на
поп Методий Драгинов.
Баткунския
летопис е публикуван и от Г. Димитров в „Княжество
България в историческо, географическо и етнографическо отношение”. Т. 1, С,
1894., с. 111, без да посочи използвания източник, като се забелязват някои различия от изданието на
Попконстантинов. Предполага се, че Димитров е използвал публикацията на
Попконстантинов, но подведен, че става дума за неточен превод на разказа на
Методий Драгинов е направил някои
поправки.
По-долу летописа е възпроизведен по
изданието на Христо Попконстантинов в СНУ, като в наклонени скоби с курсив са
дадени различията, които има в публикувания текст от Г. Димитров.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
През 1670г. султан Ахмед завоюва против Мора и изпрати през морето 105
кораба и по сухо 150 000 войска /и
изпрати през морето 105,000 души войска и по сухо 150,000/. Тогава заминаха
през Пловдив 6 паши, от които единият се казваше Мехмед паша. При минаването си
застраши родопските села, че ще ги оплени при завръщането си и ще изколи
християните, и ги съветвал да се потурчат, за да станат свободни от данъци и от
ангарии. От това, като се уплашиха селата, приеха ислямизмът. В онова време се
потурчиха и селата в Чепина /Цепина/,
/г/дето биде изпратен някой си Ходна
(?) ходжа /Хасан Ходжа/, който
придружаваше пашата и обрязва първо свещениците: поп Константина, поп Георгя /поп Георги/ и поп Димитра на ден Св.
Георги. До 15 август 1670. /в
публикацията на Димитров липсва годината/ потурчиха всичките, а ония, които се възпротивиха, заклаха ги, за
да уплашат и другите. А на потурчените дадоха позволение да опустошат
манастирите и черквите /църквите/. И опустошиха
от Станимака до Самоковското село Баня 218 черкви и 32 манастира /манастири/ и много /още/ други опустошения нанесоха.