ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
Уведомителна
грамота на московския патриарх Филарет до новгородския митрополит Макарий, че
бившият вологодски архиепископ Нектарий е оправдан по повдигнатите му
обвинения
(24
май 1621г.)
През 1597г. охридският архиепископ
Нектарий І за да се спаси от турските репресии е избягал в Молдова. През 1598г.
неговият приемник свети Варлаам Охридски бил обезглавен от турците във Велес.
Нектарий не посмял да се върне в Охрид, а през Полша заминал за Русия. На 25
юни (5 юли) 1613г. с указ на цар Михаил Фьодорович той бил назначен за
вологодски и великопермски митрополит. През 1616г. по донос на вологодския
протопоп Василий местоблюстителя на патриаршеския престол Йона го лишил от
архиерейски сан и го заточил в Кирило-Белозерския манастир. През 1621г.
патриарх Филарет провел ново разследване, при което било установено, че
Нектарий е невинен. Нектарий останал да живее в Москва до смъртта на
вологодския архиепископ Корнилий, който починал на 17(27) март 1625г. Нектарий
останал на този пост до смъртта си на 3 (13) юни 1626г.
Ръкопис: Грамотата се е пазела в „Новгородския консист.
архив старых дел”.
Издания: „Грамота патр. Филарета Никитича Новгородскому митр.
Макарию о разрешении Вологодского архиеп. Нектария, жившего на смирении в
Новгородском Кириллове монастире, 1621, 24 мая”, В: ЧОИДР, 1866, Кн. 3, Смес, стр.
8-10.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
Грамота на патриарх Филарет Никитич до
новгородския митрополит Макарий за даване на разрешение на вологодския
архиепископ Нектарий, живущ в смирение в новгородския Кирилов манастир, 1621,
24 май
Благословение от великия господин,
светейшия Филарет, патриарх Московски и на цяла Русия до в Светия Дух сина и
съслужителя на Наше смирение Макарий, новгородски и великолуцки митрополит.
През сегашната [7]129 година
разследвахме, сине, с всякакви следствени действия и разпитахме на събора бившия
вологодски архиепископ Нектарий, че него го е отлъчил от архиепископство
крутицкия митрополит Йона без разследване, без дело, по донос на вологодския
протопоп Василий. И на събора ние разследвахме във връзка с това дело и казахме
на събора, че архиепископ Нектарий е бил отлъчен от светителство невинен. И
искахме да положим ръка на своята присъда, но не положихме своята ръка на това
дело, защото при разпита архиепископ Нектарий ни разказа, че е бил заточен в
Кириловия манастир; и той, когато е бил в Кириловия [манастир] при игумена
Флавиан се е причестявал в епитрахил, а при игумена Саватий се е причестявал
без епитрахил, тъй като игумена Саватий не му давал да се причестява в
епитрахил. А ние счетохме, че той се е причестявал без епитрахил по своя воля и
не повярвахме на архиепископа за това, но разпоредихме да се напише за това до
Кириловия [манастир], до игумена Саватий и до съборния старец Евстатий написах
за това, че игуменът да ми пише за това, от свое свещеноиночество, както и
старецът Евстатий да ми пише от свое иночество. И нектариевите духовните отци,
двамата кириловски свещеници, като дойдоха в Москва ми казаха сами, от своето
свещеноиночество, и речи дадоха със своите ръце, че на Нектарий да се
причестява в епитрахил не му дадох аз, игумена, а не по своя воля; и той
многократно е биел челото [т.е. се е молел] за това, да му се позволи да се
причестява в епитрахил; и игуменът Саватий не му дал да се причестява в
епитрахил, тъй като в грамотата, с която е бил изпратен в манастира е било
написано, че е обикновен старец, а не архиепископ. Също и игуменът Саватий ни писа, от свое
свещеноиночество и изпрати бележка, която е написал със своята ръка, че
архиепископ Нектарий се е причестявал без епитрахил не по своя воля, а е искал
да се причестява в епитрахил, но той, игуменът Саватий, не му е дал да се
причестява в епитрахил, тъй като той е записан в грамотата, с която е заточен в
Кириловия [манастир] като обикновен старец, а не като архиепископ. Също и
Евстатий, съборния старец, [каза] че архиепископ Нектарий е бил чело пред
игумена за да му позволи да се причестява в епитрахил, но той не му е дал да се
причестява в епитрахил, тъй като е написано, че е обикновен старец. А Евстатий
ни изпрати за това бележка, която е написал със своята ръка, а е написал същото,
което е написал и игумена Саватий в своята бележка, която ни изпрати. И
архиепископ Нектарий през Великия пост за това няколкократно би чело пред нас
със съкрушено сърце и със сълзи, и ни се
молеше за това разрешение, което ние в този указ правим и разрешаваме; а той се
бои за смъртния час, тъй като не смее да се причестява в епитрахил без наш указ, а без епитрахил също не смее. И
аз, сине, според вашия общ съборен съвет и според последното разследване, [като
се взе предвид] написаното от кириловия игумен и от съборния старец Евстатий, и
от нектариевите духовни отци, двамата свещеноиноци, речите, които дадоха със
своите ръце, то на Лазарова събота разреших и благослових архиепископ Нектарий
да (извършва) цялата светителска дейност и да служи божествената литургия. И по
господарското, царско, на великия княз на цяла Русия Михаил Феодорович и с наше
благословение му беше наредено да пребивава до [издаването на] указ в Троицкото
подворие. А митрополит Йона ни се извини за това, а също се извини и на архиепископ
Нектарий. А на тебе ти пиша, сине, за това, та да ти е известно. И [нека]
милостта Божия и на Пречистата Богородица и на великите чудотворци Петър,
Алексий и Йона, и благословията на Наше смирение да бъдат с твое светителство
сега и завинаги. Амин.
*
На обратната страна:
„В Светия Дух до сина и съслужителя на Наше смирение
Макарий, новгородски и великолуцки митрополит, [7]129г., май, през 24 ден,
подал болярския син Докучай Харламов.”