ALD * HISTORICAL MATERIALS * ALD
Писмо
на цариградския патриарх до охридския архиепископ във връзка с ръкополагане на
митрополити в Софийска и Видинска епархии
Архиепископ Матей
най-вероятно се е възползвал от опита на император Михаил VІІІ Палеолог да ликвидира на Лионския събор Търновската
патриаршия и Сръбската архиепископия, като подтикне тогавашния охридски
архиепископ да поиска техните епархии позовавайки се на повелите на императорите
Юстиниан І и Василий ІІ. Мануил ІІ и цариградския патриарх явно не от стремеж
за справедливост, а от желание да оправдаят присвояването на епархиите на
Търновската патриаршия потвърдили правата на Охридската архиепископия, дадени
от Юстиниан І и Василий ІІ. По този начин обаче към Охридската архиепископия
били придадени и присвоените по-рано от цариградския патриарх Видинска и
Софийска епархии, което станало причина за размяната на остри писма между
църковните ръководители.
Ръкопис: Трите
писма от преписката между Охридската архиепископия и Цариградската патриаршия
се намират на л. 150 и сл. от Сборник от ХVв.,
съдържащ проповеди, писма и образци за писма. Запазили са се 164 листа от
сборника. Голяма част от проповедите и писмата са свързани с гревенския епископ Неофит, който е и авторът на писмата
изпратени от Охридската архиепископия до Цариградската патриаршия. Писмата са
написани на развален гръцки, тъй като в рамките диоцеза
на архиепископията се е ползвал българския език, а гръцкият е изпълнявал ролята
на международен език в отношенията между автокефалните православни църкви.
Издания: Г. Беласчев, „Нови известия за черковното ведомство на
Видинската и Софийската епархия през първите години на тяхното завладяване от
турците”, СНУ, т. ХVІІІ, 1901г., стр. 150-151; Г. Беласчев,
„Кореспонденцията между цариградския патриарх и охридския архиепископ през ХVв.“, Списание „Минало. Българо-Македонско научно
списание“, кн.1, 1909, стр. 6-9; H. Gelzer,
Der wiederaufgefundene Kodex des hl. Klemens und andere auf den Patriarchat Achrida bezügliche Urkundensammlungen, Leipzig : Teubner, 1903, Philologisch-Historische Klasse
(Königlich-Sächsische Gesellschaft der Wissenschaften), 55,3, стр. 97-102.
Текстът е по преводите на Г. Беласчев, но тъй
като езикът за изминалия един век от изданието се е променил, съм осъвременил
използваните букви, а и няколко думи.
ALD
[Главна] [Библиотека] [Владетели] [Патриарси] [Материали] [Линкове] [Галерия] [Книга за гости] [Филми] [Ново]
Патриаршеското послание до всесветейшия
архиепископ на Първа Юстиниана и цяла България гласи следното:
Възлюбени
брате на Наше смирение и съслужителю, нека имаш
благодат и мир от Бога. Дошъл е до нас някакъв си слух, на който поради
голямото зло, почти вярваме, че е тъй; понеже сме чули, че като си си послужил
властта си завзел наши епархии и си ръкоположил в София и Видин митрополити и
сега си се готвел да постъпиш така и с други (епархии), като си твърдял, че уж
за нас оставала само Солунската епархия и че останалите митрополии на Запад1 принадлежали на твое светейшество,
за което сега предявяваш хрисовули, които както казваш са от блаженопочившия Юстиниан и потвърдителна (грамота) от нашия
велик самодържец2. Обаче аз зная, че такова нещо не
съществува, нито е станало така и от това можем за заключим, че и останалите,
за които говориш са лъжливи3. И тъй важността на делото ни заставя,
както казахме, да се отнесем с недоверие, защото твое всесветейшество,
както сме чули от тези, които са се запознали с тебе,
когато си идвал тук, си бил и разумен, и стар, и опитен, та не би се осмелил да
изложиш себе си на явна опасност, а именно: да ръкополагаш в неподведомствени
на теб църкви; защото те не ти е дадени от божествените и свети канони, нито от
благочестивите закони, нито от черковните обичаи. Но ние ръкополагаме там
митрополити от незапомнени почти времена и за ръководство на това имаш не само
и божия и свет събор относно епархиите на Константинополската патриаршия, но
теб те наставлява и самият опит, тъй като нито един от охридските архиепископи,
на които ти си наследник, освен твое светейшество, не е ръкополагал в София или
във Видин, или в каквото и да е друго място, където ти искаш да направиш това,
но тези епархии са принадлежали на вселенския патриарх и предишните свети
патриарси са изпращали там митрополити до учредяването на Търновската
патриаршия и след като тя отново ни се подчини. И тъй, заради голямата дързост,
както се спомена, ние не повярвахме на онова, що чухме, но предпочетохме да
считаме за измислица, или това, че някои непосветени и чужди епископи са отишли
в София и Видин и са захванали да управляват тези църкви разбойнически, като са
си послужили лъжливо името на твое
светейшество, че са ръкоположени от тебе.
Заради това пишем, да им припомниш и да ги отстраниш
от там, като непосветени и като такива, които са грабнали епархия, която не е
подчинена на друг, освен на цариградския (патриарх); тъй като с духовното не
става тъй, както със светското, където по-силният граби (принадлежащото на)
другия. Не е по-силен оня, който има (на своя страна) светска власт и
посредством нея притеснява другите, но тоя, който притежава правото и има на
своя страна свещените и божествени канони като свои помощници. А ако те не бъдат
изгонени от твое
светейшество, както пишем, само по себе си следва, че каквото сме чули, е
вярно и тогава, като си послужим със силата и пълномощието на светите и божии
канони с благоволението на всесилния и светия наш император, от Бога поставения
защитник на такива дела и с мнението на събралото се около нас сонмище от
пресветите митрополити, ще направим каквото следва за защита на Христовата
църква срещу онези, които я потъпкват.
Нека божията благодат бъде с твое светейшество.
____________________________
БЕЛЕЖКИ:
1. Запад наричали територията на Балканския полуостров, а Изток – Мала Азия, като това название от византийската епоха (Анатолия) е преминало и в използваното и днес (Анадола).
2. Император Мануил ІІ Палеолог наскоро след битката при Космидион, която станала на 15 юни 1410г. издал грамота, с която потвърдил правата на Охридската архиепископия дадени от предишните императори Юстиниан І Велики и Василий ІІ Българоубиец.
3. Цариградският патриарх откровено лъже, защото Мануил ІІ Палеолог по това време още е бил жив и е управлявал Византия, в резултат от което в крайна сметка така възникналия спор бил решен в полза на Охридската архиепископия. Още папа Григорий І в своето писмо до сердикийския епископ Феликс категорично е заявил, че софийските владици трябва да се подчиняват на архиепископите на Първа Юстиниана (ЛИБИ, т.1, стр. 376).