ПРОТОКОЛ ЗА ВДИГАНЕ НА СХИЗМАТА
За вдигането на съществуващата от години аномалия в тялото
на Православната Църква и възстановяване на мир и братски канонични отношения в
Българската Църква и Вселенската Патриаршия и останалите автокефални
православни църкви, считат се за резултатни следните условия:
А)
Светейшият Синод на Българската Православна Църква със писма до Вселенския
Патриарх да заяви, че тъгувайки за раздялата, която съществува в каноническите
отношения на Православната Българска Църква с Вселенската Патриаршия, желае
щото:
1. Да се
вдигне осъждането на Българската Църква, поради изтъкнатите причини, според
което осъждане някои от нейните архиереи се лишиха от чина си, а останалият
български клир и народ се обявиха чужди на едната света наша Православна
Църква;
2. Да се
признае и причисли Българската Църква между автокефалните православни църкви,
които имат канонически отношения с Вселенската патриаршия и другите автокефални
църкви - сестри;
3. Да се
възстанови братската връзка за мир с Вселенската Патриаршия и всички
православни автокефални църкви.
Б) След
получаването на поменатите писма Вселенският Патриарх със свои писма да
отговори на Св. Синод на Православната Българска Църква и тълкувайки своята
радост поради изразеното желание на Българската Църква за възстановяването на
канонически отношения и да признае официално Православната Българска Църква за
автокефална, обявявайки българския клир и народ за верни чада на Едната Света
Православна Църква.
В) Всички
горепоменати писма на Св. Синод на Православната Българска Църква и на
Вселенската Патриаршия да означават действително и официално възстановяването
на канонически отношения между Вселенската Патриаршия и Българската Църква,
признаването на последната за автокефална и зачисляването й между останалите
автокефални православни църкви.
Г)
Вселенската Патриаршия и Св. Синод на Православната Българска Църква да
съобщават това на всички останали православни автокефални църкви.
Д) На
Българската православна община в Цариград, както и на всяка друга такава в
пределите на Турската република, находяща се след възстановяване на каноническите
отношения с Българската Църква, съгласно условията на настоящата спогодба и
оттеглянето на българските църковни власти от Цариград, да се даде вътрешно
църковно самоуправление винаги в рамките на свещените канони, а българските
общини могат да посочват на Вселенския Патриарх свой енорийски клир (църковните
предстоятели в свещен сан, свещениците и дяконите) за одобряване, за
назначаване или за негово ръкополагане, доколкото, разбира се, посочваните за
целта притежават надлежните канонически цензове. Горепоменатото ще бъде в сила
и за гръцките общини в България и за техния клир, доколкото ще съществуват
такива.
Е) За
подпечатване на възстановеното единство да се извърши в свещения патриаршески
храм за целта патриаршеска и синодална литургия, като участвуват в нея и
делегати на Българската Църква, дошли за целта в Цариград, за живи и умрели от
деня на печалната караница до днес.
За
удостоверение и потвърждение на гореизложеното биде подписан от нас настоящия
Протокол в два екземпляра на гръцки и български език.
В
Цариградската Патриаршия, 19 февруари 1945г.
Комисия на
Вселенската Патриаршия:
(п)
Халкидонски Максим
(п.)
Сардийски Германос
(п.)
Лаодикийски Доротеос
Делегати на
Българската Църква:
(п.)
Неврокопски Борис
(п.)
Търновски Софроний
(п.)
Величкий Андрей
ТОМОС
ЗА ВЪСТАНОВЯВАНЕ НА АВТОКЕФАЛНОТО
УСТРОЙСТВО НА БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА
† Вениамин, по милост Божия
Архиепископ на Цариград, Новия Рим и Патриарх Вселенски
„А с
истинска любов да растем по всичко в Оногова, Който е глава - Христос, от
Когото цялото тяло, стройно сглобено и свързано чрез всички дарувани връзки, при
действието на всяка част според силите си нараства, за да се съзижда в любов.”
(Ефес. 4:15-16)
Така пишеше
за ефесяните Павел, Апостолът на езичниците, подразбирайки благоприятното
съгласие, взаимно общение и канонически ред в тялото на Св. Църква и
заповядвайки завинаги да останат и пребъдат, за да бъде безпрепятствено
управлението и процъфтяването на църковните дела поотделно и общо, а
плодоношението в Господа на благочестивото Християнско изпълнение да стане -
както подобава - по-голямо и възрастващо.
Затова,
когато Църквата в границите на богохранимата Българска държава, която свише и
искони е била свързана с нашата Св. Велика Цариградска Църква чрез особени
духовни връзки и дълги векове е оставала под непосредствената каноническа
зависимост от нашия Светейши Апостолски и Патриаршески Вселенски Престол,
помоли с горещо писмо да бъде причислена към сонма на останалите Православни
Автокефални Църкви, наша Мерност заедно със Свещенейшите при нас Митрополити и
пречестни нам в Духа Светаго възлюблени братя съслужители, като посрещнахме
благосклонно тая молба и, преди всичко, като взехме предвид по въпроса
разпоредбата на Свещените Канони и дълговечната практика на Църквата, а след
туй имайки към Българската Църква и едно любвеобилно разположение, понеже
нашата Велика Църква е родила в Господа и откърмила Българския народ, приехме
отправената до нас гореспомената молба.
Поради това
и синодално решавайки в Духа Светаго, ние благославяме автокефалното устройство
и управление на Св. Църква в България, като определяме тя, наричана „Св.
Православна Автокефална Българска Църква” и бидейки отсега нататък призната
наша духовна сестра, да управлява и урежда своите работи независимо и
автокефално според реда и суверенните права на останалите Православни
Автокефални Църкви, признавайки за своя върховна църковна власт Свещения Синод,
който е съставен от архиереи и има сега за Предстоятел Блаженейшия Митрополит
на София и Екзарх на цяла България.
А за
поддържане и доказателство на духовното и каноническо единство с нашия Светейши
Апостолски и Патриаршески Вселенски Престол и с всички Православни Автокефални
Църкви, Блаженейшият Митрополит на София и Екзарх на цяла България има
задължението всякога, според отдаване владеещата свръзка за каноническо
взаимоотношение и общение, да известява чрез интронизационна грамота, както
нашата Велика Христова Църква, така и всички останали сестри Православни
Автокефални Църкви за своя избор и възшествие, полагайки тутакси братско
изповедание и уверение, че, както той, така и поверената му Църква, незиблемо
ще пазят православната вяра и благочестие, и всичко, което повеляват
божествените и свещени канони и дълговечният ред на Св. Православна Църква; да
поменава в диптихите името на Вселенския Патриарх и на останалите Патриарси и
на другите Представители на Православните Автокефални Църкви; а по общи
църковни въпроси, които се нуждаят от повселенско обсъждане и изследване, да се
отнася до нашия Светейши Патриаршески Вселенски Престол и от него да търси и
приема, както неговото меродавно мнение и схващане, така и това на останалите
Св. сестри Църкви.
Всичко това
така намислено и от нас синодално решено и потвърдено в заседанието на Синода
от 22 февруари тази година, утвърждаваме за трайно спазване чрез този наш
Патриаршески и Синодален Томос, който поместен и подписан в Кондиката на нашата
Св. Христова Велика Църква се предава и изпраща в точен препис на Блаженейшия
Митрополит Софийски и Екзарх Български, господин Стефан, Председател на
Свещения Синод на Св. Православна Автокефална Българска Църква.
А Господ
Бог, по благодатта и милостите на Първия, Великия и Върховния Архипастир,
Христа Бога нашего, да крепи винаги Св. Православна Автокефална Църква в
България, като я води и възрастява за слава на Своето име, за радост на нашата
Велика Църква и на останалите сестри Православни Автокефални Църкви и за полза
на благочестивия клир и народ на богоспасаемата Българска държава.
В лято
спасения 1945, през месец февруари (22).
Константинополски
Патриарх ВЕНИАМИН
Потвърждава:
†
Халкидонски Максим
† Бруски Поликарп
†
Принкипоостровни Тома
†
Теодорополски Леонтий
†
Иринополски Константин
†
Христополски Мелетий
†
Лаодикийски Доротей
†
Филаделфийски Емилиан
†
Приконийски Филотей
†
Кидонийски Агатангел
†
Гано-Хорски Панкратий
† Пергамски
Адамантий
ПИСМО НА ЦАРИГРАДСКИЯ ПАТРИАРХ АТЕНАГОР, С
КОЕТО СЕ ПРИЗНАВА ПАТРИАРШЕСКИЯ ТИТУЛ НА ПРЕДСТОЯТЕЛЯ НА БЪЛГАРСКАТА
ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА
Блаженейши и Светейши Патриарше на София и
цяла България, цело възлюблени и въжделени в Христа Бога брате и съслужителю на
наше смирение г-н Кириле, облобизавайки Ваше Блаженство братски в Господа,
сладчайше Ви приветствуваме.
Откакто
беше отстранена с благодатта на Всеблагия Бог от светата ни Православна църква
печалната аномалия, която продължи години наред, и се възстанови мирът и
братските нормални отношения на Българската православна църква със светейшия ни
вселенски престол и останалите автокефални православни църкви, нашата света
Христова велика църква, съгласно даденото тогава обещание, непрестанно е
очаквала да настъпи подходящо време, за да направи необходимото, според
установения от древно време ред, да въздигне и Българската православна църква в
патриаршеско достойнство и чест. Тя смяташе това за справедливо, изгодно и в
много отношения полезно за православния български народ, за да може той,
ръководен от Патриарх, да отбележи още по-голям напредък и разцвет във вярата и
благочестието.
Понеже и
ние със Св. Синод имахме такива също намерения по отношение на възлюблената
Българска православна църква, дълбоко бяхме наскърбени от настъпилата повторно
аномалия на 10 май 1953г. в отношенията между двете църкви. С любов обаче и
благоразположение погледнахме на молбата, която многократно ни се отправи, но
особено на тази, която тази година по-официално ни беше изразена по случай
великия празник на светата ни Пасха от Ваше Блаженство с писмо № 2575 в смисъл
да предадем на забвение по случай празника на възтържествувалата Божия любов
това, което разстрои нормалните и добри отношения между нашата света Майка,
великата Христова Църква и нейната дъщеря Българската православна църква и да
благословим въздигането й в патриаршеското достойнство.
Ние
неотдавна разменихме мисли с членовете на Светия ни Синод по тази молба на Ваше
Блаженство и светата Ви църква, и ръководени от светото желание да запазим
единството по всякакъв начин на Едната, Света, Съборна и Апостолска православна
църква и да укрепим любовта си един към друг чрез връзките на мира, решихме по
икономия да дадем от настоящия момент братското съгласие, признание и
благословение на светейшата ни Константинополска катедра за станалото в
тамошната света Църква, също като някога, при отклоняване на всеки случай от
каноническия ред и точност, с увереността разбира се и надеждата, че с това
наше решение, според традициите на миналото, ще бъдат съгласни и останалите
Блаженейши и пречестни патриарси и предстоятели на православните автокефални
църкви, докато окончателно този въпрос бъде разрешен от Вселенски събор, който
единствено има правото да провъзгласява дадена света Божия поместна църква в
патриаршеско достойнство и чест.
Пожелаваме
въздигането на светата Българска православна църква в патриаршеско достойнство
и чест да бъде начало на нов подем и успех във вярата и благочестието и извор
на укрепване и утеха за православния български народ. Сърдечно поздравяваме
Ваше Блаженство, свещения клир и цялото паство, като Ви съобщаваме при това, че
в свещените диптихи името на Патриарха на София и цяла България ще бъде
споменавано непосредствено след името на Патриарха на Букурещ и цяла Румъния.
Като Ви прегръщаме отново със свето целование, оставаме с
братска любов и отлична почит,
27 юли
1961г.
На Ваше
Блаженство
Възлюблен в
Христа брат
†
Константинополски АТИНАГОР